SMARTBOARD > Ziņas > Pārdomas pēc BETT 2016

Ziņas

Pārdomas pēc BETT 2016

Janvāra nogalē Londonā norisinājās ikgadējā vērienīgā izglītības tehnoloģiju izstāde BETT Show 2016 (British Educational Training and Technology Show). Nenoliedzami šis ir pasaules mēroga notikums, kurā satiekas tehnoloģiju ražotāji, izplatītāji, izglītības darbinieki, ierēdņi, zinātnieki un pētnieki. Četrās dienās var aplūkot ne tikai daudzveidīgu izglītības tehnoloģiju un programmatūru piedāvājumu, eksperimentēt ar to, bet arī klausīties nozares ekspertu priekšlasījumus, piedalīties pieredzes darbnīcās un tikties ar visdažādākajiem cilvēkiem.

Pēdējā laikā nereti ir dzirdēts, ka, izmantojot tehnoloģijas, mācību process zaudē cilvēcisko momentu un individuālo pieeju. Patiesībā jau viss ir tieši pretēji, un to arī apliecināja šis tehnoloģijām bagātais pasākums. Teju ik uz soļa tika uzsvērta skolotāja nepārvērtējamā loma un profesionalitāte, tajā skaitā izvēloties piemērotākos un radošākos tehnoloģiju izmantošanas veidus.

20160121_105406

Skolotājam klasē ne vienmēr ir viegli realizēt individuālu pieeju mācīšanā, īpaši, ja skolēnu spējas ir ļoti atšķirīgas. Prasmīga tehnoloģiju izmantošana te ļoti palīdz. Ir iespējams strādāt ar skolēnu individuālajām vajadzībām, lai sniegtu tieši tādu atbalstu, kāds katram skolēnam nepieciešams.

Tehnoloģijas turpina attīstīties, lai arvien vairāk un vairāk būtu piemērotas mācīšanas un mācīšanās vajadzībām. Ja skolotāji tam seko un mācās, kā pielietot jaunākos tehnoloģiju vai programmatūras risinājumus, tad arvien labāk var strādāt ar konkrētiem mācību materiāliem un palīdzēt saviem skolēniem aizpildīt tā sauktos zināšanu “robus”.

Patiešām arvien lielāks uzsvars tiek likts uz skolēnu individuālu darbu, pāru vai grupu sadarbību praktisku uzdevumu veikšanā. Mācību procesā nozīmīga vieta ir skolēnu mobilajām ierīcēm (viedtālruņiem, planšetdatoriem). Vai protam tos prasmīgi izmantot? Daudzi uzreiz atbildēs, ka šādu iespēju kategoriski nepieļauj, bet, lūdzu, padomāsim! Šīm tehnoloģijām piemīt potenciāls, un to saprātīga izmantošana mācību procesā var dot ieguvumus. Lai darbošanās būtu pietiekami efektīva, gan skolotājiem, gan skolēniem jāzina, kā tieši iespējams izmantot šīs ierīces. Domāju, ka patlaban izpratne par to, kad un kā īsti var izmantot mobilās ierīces, nav pietiekama. Ir gana daudz aizspriedumu, kuri liek uzreiz noliegt jebkuru domu par šo ierīču izmantošanu stundās. Kā par jebkuru disciplīnas jautājumu, arī par šo iespējams norunāt lietas, kuras jāievēro.

Pēdējā OECD ziņojumā tiek apskatīta samērā negatīvā attieksme pret tehnoloģiju izmantošanu skolās. Kā viens no negatīvisma iemesliem minēts, ka neesam pietiekami profesionāli pedagoģijā, kāda nepieciešama, strādājot 21. gadsimtā. Ja 20. gadsimta mācīšanas metodes papildina ar 21. gadsimta tehnoloģijām, tas nedos gaidīto efektu, bet tikai “atšķaidīs” efektivitāti. Jāmainās metodēm, lai panāktu maksimālu tehnoloģiju izmantošanas efektivitāti, jo mainījusies ir arī skolēnu domāšana un uztvere.

20160122_163241

Šobrīd skolotāju un skolēnu prasmes strādāt ar mūsdienīgām tehnoloģijām ir nedaudz pārvērtētas. Mums vēl daudz jāapgūst. Turklāt jautājums jāaplūko kompleksi. Ir vairākas jomas, kurās jāpilnveido digitālās prasmes un gatavība izmantot tehnoloģijas, lai varētu runāt par to, ka tas notiek efektīvi. Šīs jomas ir:

  1. Vadība – cik digitāli gatavi strādāt ar tehnoloģijām ir skolu vadītāji?
  2. Skolotāji – cik digitāli gatavi strādāt ar tehnoloģijām ir skolotāji?
  3. Skolēni – cik digitāli gatavi strādāt ar tehnoloģijām ir skolēni?
  4. Mācību plāni – cik digitāli gatavi tehnoloģiju izmantošanai ir skolu mācību plāni?
  5. Telpas – vai mācību telpas ir atbilstošas sadarbībai, grupu darbam?
  6. Internets – vai infrastruktūra ir sakārtota un mūsdienīga, vai varam izmantot internetā pieejamos resursus no jebkuras vietas?

Jau tagad pētījumi apstiprina – ja viss iepriekšminētais ir atbilstošā līmenī, tad tehnoloģiju un mobilo ierīču lietojums dod nozīmīgu uzlabojumu mācību procesam un starp skolotājiem un skolēniem norit kvalitatīvas diskusijas par to, kad, kur un kā efektīvāk izmantot savas mobilās ierīces.

20160122_163129

Realitāte ir tāda, ka mūsdienās tiešsaistē tiek piedāvāts arvien vairāk pakalpojumu, un to skaits arvien pieaugs. Līdz ar to saprātīga un mērķtiecīga darbošanās ar viedierīcēm ir ļoti svarīga prasme, kas jāapgūst jauniešiem.  Viņiem jāzina, kā efektīvi izmantot savas mobilās ierīces, kā vislabāk izmantot tiešsaistes pakalpojumu iespējas, un galvenais – kā to darīt droši. Skolotājiem ir jāiesaistās šajā procesā, lai mācītu skolēniem viedierīces lietot pareizi, īstajā laikā un ar noteiktu mērķi.

Skolai šobrīd jāmāca skolēni no patērētājiem kļūt par radītājiem. Ne tikai komunicēt, bet mērķtiecīgi sadarboties. Būt ne tikai digitāli izglītotiem, bet domāt kritiski un izvērtēt plaši pieejamos resursus. Ne tikai droši, bet atbildīgi izmantot interneta vidi. Ne tikai prast kaut ko darīt, bet saprast un balstīt savas prasmes zināšanās un izpratnē.

20160122_164013


Autorizācija

Uzdod savu jautājumu

captcha

Positive SSL
Developed by "VERSUS PRO"
coloring.cool