Lai interaktīvā tāfele kļūst par labu palīgu
Cienījamie skolotāji!
Vēlos uzrunāt gan tos kolēģus, kuri savās stundās jau pieraduši izmantot interaktīvo tāfeli, gan tos, kuri šaubās par tās noderīgumu. Daudzu Eiropas valstu skolās šīs tāfeles skolotāji savā darbā izmanto nedaudz ilgāk un vairāk nekā mūsu valstī, tādēļ viņu pieredze un izteiktās domas var palīdzēt atbildēt uz jautājumiem, kādi rodas mūsu ikdienas darbā. Tāfeļu izmantojuma efektivitāte un ar to saistītās problēmas tiek apzinātas un pētītas. Ar atziņām, kas radušās viena šāda pētījuma laikā, vēlos jūs iepazīstināt. Varbūt citu valstu kolēģu pieredze palīdzēs veidot savu pieeju un sistēmu, kā labāk izmantot interaktīvo tāfeli mācību procesā.
Pētījums “Making the most of your interactive whiteboard” veikts pēc trīspadsmit valstu izglītības ministriju pasūtījuma Volverhamptonas Universitātē (University of Wolverhampton) Lielbritānijā. Tā galvenais uzdevums bija izstrādāt vadlīnijas interaktīvās tāfeles izmantošanai izglītībā.
Pētījums sākās ar interaktīvās tāfeles lietotāju aptauju vairākās Eiropas valstīs. Tas
ļāva pētījuma komandai izvēlēties dažas tēmas , par kurām nepieciešama tālāka izpēte.
Īrijā, Itālijā, Portugāle un Apvienotā Karalistē darba grupa iesaistījās arī stundu vērošanā un intervēja skolotājus klātienē. Tāpat tika intervēti arī IKT izmantošanas koordinatori un skolu vadītāji , lai noskaidrotu viņu attieksmi un lomu interaktīvo tāfeļu izmantošanā mācību procesā. Pētījuma komandas pārstāvji tikās arī ar vairākiem tirdzniecības pārstāvjiem.
Šī pētījuma ziņojumā tika aptvertas septiņas pētītās tēmas , kas saistītās ar interaktīvo tāfeļu iegādi, uzstādīšanu un izmantošanu. Ziņojumā atspoguļotas gan skolu vadītāju domas saistībā ar konkrēto tehnoloģiju iegādi un lietošanu, gan tie jautājumi, uz kuriem ir svarīgi atbildēt pirms interaktīvās tāfeles iegādes. Tāpat ir apskatītas ļoti praktiskas lietas, kas saistās ar tāfeles novietojumu, pieejamību, telpas atbilstošu iekārtojumu, lampu maiņu un filtru tīrīšanu projektoriem.
Skolotājiem vairāk varētu interesēt pētījuma ziņojumā iekļautās atziņas, kas saistās ar klasvadību, mācību metodiku un izmantojamajiem materiāliem. Tāpat svarīgi ir apmācības iespējas, lai apgūtu gan tāfeles, gan programmatūras lietošanu.
Ieskatam dažas domas no veiktā pētījuma, kuras varētu būt interesantas arī mums:
1) Skolu vadītāji Eiropā uzskata, ka nopietni jāplāno skolas aprīkošana ar tehnoloģijām. Ir ērti, ja skola iegādājas viena veida tāfeles, un ir skolotājs, kas uzņemas vadošo lomu ievadapmācībās, lai vēlāk spētu apmācīt arī pārējos kolēģus.
Cik tas reāli var darboties pie mums, jāizvērtē katrā skolā pašiem, taču vēlamies atgādināt, ka vienmēr priecāsimies par jebkuru interesi no skolu puses un atbildēsim uz individuāliem jautājumiem. Ja skolas pārstāvis ir gatavs atbraukt uz individuālu konsultāciju, lai tālāk nodotu zināšanas kolēģiem, mēs noteikti palīdzēsim. Zvaniet, un vienosimies par jums ērtu laiku.
2) Skolām vajadzētu domāt arī par apmācību skolēniem, lai viņi apgūtu tehniskās iemaņas darbam ar interaktīvo tāfeli, līdz ar to tās izmantošana stundās būtu raitāka.
No pieredzes varu teikt, ka šī ir laba doma. Skolēniem noteikti vajag laiku, kad apgūt darbošanos ar tāfeli, lai stundā izplānotās aktivitātes nekļūtu par izklaidi. Vai tie ir starpbrīži, vai tam var atvēlēt citu laiku, tas atkal paliek pašu ziņā.
3) Vecāko klašu skolēni var radīt resursus jaunāko klašu skolēniem.
Šī doma ir lieliska. Varbūt kādā skolā Latvijā tā jau ir reāla ikdiena, varbūt kāds par to var aizdomāties. Pamatīgi izplānojot darbus, ieguvums būs gan skolēniem, gan skolotājam.
4) Semināros par interaktīvo tāfeli ieteicams piedalīties vairākiem kolēģiem no vienas skolas un radīt stundu materiālus kopā.
Šī atziņa sasaucas ar pirmajā punktā minēto, un darbojas gadījumos, kad skolā ir viena veida tāfeles vai arī vairāki kolēģi regulāri izmanto vienu un to pašu interaktīvo tāfeli. Ja skola vēlas palīdzību, mēs labprāt izplānosim un novadīsim nodarbības pie jums uz vietas jums ērtā laikā.
5) Skolotāji labprāt izmanto virtuālās apmācības.
Arī mēs esam domājuši šajā virzienā, un līdzko varēsim, piedāvāsim jums jaunu iespēju – virtuālos seminārus par SMART Board interaktīvās tāfeles un programmatūras Notebook izmantošanu.
6) Ja iespējams, skolas var mēģināt sadarboties ar kaimiņu skolām, lai domātu par interaktīvo materiālu kopīgošanu un izmantošanu.
Tā ir vēl viena ievērības cienīga atziņa, kas izkristalizējusies pētījumā. Mēs savā mājas lapā www.smartboard.lv piedāvājam šādu sadarbības iespēju – materiālu krātuvi, kurā varat ievietot savus un lejuplādēt kolēģu ievietotos materiālus.
Bagātīga materiālu un jaunu ideju krātuve, kurā apkopota visu Eiropas valstu skolotāju pieredze, ir portāls www.scientix.eu. Te vairāk iedvesmas var gūt dabaszinātņu un matemātikas skolotāji, bet noteikti kaut ko noderīgu atradīs arī citu priekšmetu skolotāji. Šajā portālā atradīsiet ne tikai mācību materiālus, bet arī dažādu pētījumu rezultātus, teorētiskas atziņas par jautājumiem, kas saistīti ar mācību procesu un noderīgu informāciju par tālākizglītības iespējām.
Nobeigumā vēlos aicināt jūs sekot jaunākajai informācijai mūsu mājas lapā, jo pavisam drīz piedāvāsim jaunu apmācību kursu – par mobilo telefonu un planšetdatoru izmantošanu, strādājot ar interaktīvo tāfeli SMART Board un programmatūru Notebook.
Veiksmi visos darbos vēlot,
Biruta Pjalkovska
apmācību vadītāja
SIA Baltijas Biroju Tehnoloģijas